A depresszióról keresztyén szemmel

mental_depression

Magyarország lakosságának hét százaléka szenved súlyos depressziós megbetegedésben, és további hat százalék is kezelésre szorul depressziós tünetei miatt. Sokuk egyáltalán nem kap kezelést, és szenvednek, pedig meggyógyulhatnának. Vajon mi lehet a helyzet a keresztyén közösségekben? Van egy olyan elvárás, vagy tévhit, miszerint egy hívő ember nem lehet depressziós, nem lehetnek lelki problémái. Ha mégis, ott meg kell vizsgálni, milyen a kapcsolata Istennel, nem követett-e el bűnt, stb. Sok küszködő, szorongó keresztényre nagy terhet ró más hívő emberek meg nem értése.

Van, amikor valóban a bűn az oka és így a bűnbánat a megoldása a depressziós epizódnak a hívő ember életében. Én is azt vallom, hogy az igazi gyógyító maga Isten és ő adhat bűneinkből, lelki terheinkből egyedül feloldozást. Viszont nem szabad általánosítanunk vagy ítélkeznünk, mert a depresszió egyik tünete az önvád, bűntudat, ami egy keresztény embernél fokozott mértékben jelenik meg. Így súlyos hibákat lehet elkövetni önjelölt lelkigondozóként és az állapotot még rontani is lehet.

A hit jelentős védő tényező, de nem zárja ki a betegség kialakulását. Miért? Van, aki a depresszióra hajlamosabb lelki alkatú, sérülékenyebb, erről nem tehet, mert okai pl. gyermekkorban elszenvedett traumák (szülő elvesztése, elutasítás a szülők részéről, megfelelési kényszer, erőszak stb). A későbbiekben a kedvezőtlen életesemények (pl. gyász, munkanélküliség, betegség a családban, válás) ezt a hajlamot betegséggé súlyosbíthatják.

A tünetek sokszor még az orvost is megtéveszthetik, és testi betegség gyanúját kelthetik (alvászavar, fáradtság, étvágyzavar, fogyás vagy hízás). A magatartása megváltozik, visszahúzódik, munkáját nem tudja elvégezni, döntésképtelen, szorong, fél, lehangolt, önváddal küszködik, önutálat, bűntudat, öngyilkossági gondolatok, kísérlet.

A környezete, családja sokszor nem érti meg, „Szedd össze magad”- mondják, de ezt nem tudja megtenni.

Sokan azt mondják, depis vagyok”, ha rossz a kedvük. A depresszió komoly betegség, nem azonos a mindennapi problémákkal együtt járó, azokkal arányos lehangoltsággal. Másik oldalról viszont azok, akik hagyományos értelemben boldogtalan, önértékelési zavarral küzdő, életük problémáinak megoldásai között tépelődő emberek, még nem depressziósak. Nekik életvezetési tanácsokra van szükségük, és arra, hogy megváltoztassák  gondolkodásukat, azt, ahogyan önmagukat és a világot látják.

Tanult tehetetlenség: Amikor egy érzelmileg negatív helyzetet nem tudunk uralni, amikor úgy érezzük, nem találjuk a megoldást, vagy nem vagyunk képesek annak megtevésére, akkor visszahúzódunk, passzívak leszünk. A depresszió kialakulásában meghatározó a tartósan, hosszan tartó kontrollvesztés élménye, ugyanis a reménytelenség, magárahagyottság érzése a későbbi helyzetekre is áttevődik, és kimutatható élettani változásokkal is jár. Romlik a tanulási képesség egy  későbbi helyzetben, amiből már kijöhetnénk, ott sem fogjuk megtalálni a megoldást.

Tanult sikeresség: Ha egy stresszhelyzetet sikerül megoldani az a következő stresszes helyzetek megoldására is pozitívan hat. Elhisszük, hogy a jövőben is meg fogjuk tudni oldani.


Gondolkodási zavar depresszióban

Nagyban befolyásolja egy helyzet értékelését, hogy milyen az előzetes beállítódásunk, milyen szabályok szerint, milyen sémákban gondolkodunk önmagunkról, az emberekről. A sémák kialakításában nagy szerepe van a családnak, az ifjúsági közösségeknek és így akár a gyülekezetnek is. Tehát nagy a felelősségünk.

Akkor alakul ki betegség, amikor az egyén számára problémássá válik a valóság értelmezése, félreértelmezi az eseményeket, az előzetesen kialakított beállítódásai, feltételezései következtében.

A depressziós negatívan látja önmagát, önmagát és a többieket, a világot, és a jövőt. A beérkező információkból a negatívakat szűri ki, a gondolkodást a tévhitek, logikai hibák jellemzik, pl: adott eseményből túlzottan általánosít: a boltban rosszul adnak vissza, tehát az emberekben nem lehet bízni. Gondolatolvasás: biztos utál engem. Jövendőmondás: Ez sohasem fog sikerülni. Pozitívumok kiszűrése: a jó eredmény leértékelése azzal, hogy csak szerencséje volt. Cimkézés: Vesztes vagyok. Tehetségtelen vagyok. Stb. És ennek megfelelően fog viselkedni is.

A sémák, ahogyan gondolkodunk, a valósággal találkozva reflexszerű, automatikus gondolatláncokat indítanak el, amelyek általában nem tudatosulnak, következményként rossz lelkiállapotot idéznek elő. Az emberek azt hiszik, események, a másik viselkedése váltotta ki belőlük a negatív érzéseket. Valójában az A esemény kiváltotta C érzelmet a B rejtett gondolatok idézik elő. Vagyis A esemény értelmezése az, ami kiváltja a negatív érzelmeket.

Pl. A férj telefonál, hogy később ér haza. A feleség szinte leblokkol, abbahagyja megszokott tevékenységét. A lelkigondozás során tárul fel, hogy rejtett gondolatként ez jelent meg: „A munkája fontosabb mint én, sőt, lehet, hogy van valakije”

Kezelés:

Csak a betegek 1%-ban áll agyi működészavar a háttérben, ami gyógyszerrel gyógyítható. A depressziók nagyobb hányadában az adekvát kezelés a pszichoterápia vagy gyógyító beszélgetés. A súlyosságtól függően szükséges lehet a gyógyszer.

A pszichoterápia célja összességében a depressziós egyén gondolkodásában fellelhető logikai hibák, automatikus gondolatláncok felismerése és ellenőrzése, és a beállítódások, tévhitek korrigálása. Ez tanuláson alapul, akár, mint egy angol óra. Megkérik a beteget, hogy írja le, fogalmazza meg a gondolatait, a nem reális gondolatokat és javítsa ki a valósághoz közelebbi gondolatokkal.

Lássunk erre példát:

Helyzet:

Előadásra készülök

Érzéseim:

Szorongás, kishitűség

Irreális gondolataim:

Mi lesz ha nem sikerül?  Mi lesz ha mindenki unni fogja? Az szörnyű lenne, ha nem sikerülne. Mindenkinek meg lesz a véleménye rólam. Egy szellemes, lebilincselő előadást kell tartanom.

Gondolataim megkérdőjelezése:

Valahogy csak sikerül, eddig is sikerültek. Ha unják, hát unják, mit tehetek. Olyan előadást tartok, amelyet fájó torokkal, álmosan tartani tudok.

A reális cselekvési terv:

Örülnék, ha jól sikerülne az előadás, de el fogom tudni viselni, ha nem aratok mégsem akkora tetszést. Én igyekszem, a többi nem rajtam múlik. Majd tanulok belőle mit csinálhatnék legközelebb jobban.


Mit tegyünk, ha hívő emberként saját magunk kerülünk nehéz helyzetbe?

Isten képes feltárni számunkra gondolataink hiányosságait, papírral a kezünkben, imádkozva leírhatjuk, rossz lelkiállapotunkat mi lehet az oka, gondolatainkat visszakövetve. Ha nem tudunk megbirkózni egy élethelyzettel, kérjünk segítséget szakembertől, ez nem szégyen. Keressünk hívő, imádkozó társakat, lesznek akik megértenek, ne zárkózzunk el!

Mit tegyünk, ha embertársunk szenved? Ne ítéljük el! Az Úr Jézus Krisztus ért a legjobban hozzánk, kérdezzük meg őt, hogyan látja társunk életét és a mi szerepünket, hogyan tudnánk jól segíteni neki. A depressziósok sokszor visszahúzódnak, nem mennek emberek közé, vagy ha mégis, kudarcok érik őket. Próbáljuk meg tapintatosan felvenni velük a kapcsolatot.

Annak az élménynek az átélése, hogy az Úr Jézus Krisztus minket feltétlenül szeret és elfogad, felejthetetlen. Igazi útravalót tud adni a lelkigondozásban, hogy így fogadhatjuk el egymást, a szenvedő embert, és a mi feladatunk, hogy rajtunk keresztül érezze meg Isten elfogadását, szeretetét.

dr. Mészáros Kálmánné dr. Seres Leila

Forrásanyag:

  • Tringer László: A pszichiátria tankönyve, Semmelweis Kiadó, Budapest, 1999.
  • Tringer László a Mindentudás Egyetemén elhangzott előadása
  • Kopp Mária: A depresszió komoly betegség! Népszabadság, 2004. november 5.
  • Dr. Kopp Mária: Stressz és megbirkózás: a közép- kelet-európai egészség paradoxon; A stressz szerepe az egészségromlásban
  • Szendi Gábor: Depresszióipar és életproblémák megoldása c. előadása
  • Csíkszentmihályi Mihály: Flow
  • Kognitív viselkedésterápia Szerk: Móroz Kenéz, Perczel Forintos Dóra, Medicina, Bp. 2005.

A depresszióról keresztyén szemmel” bejegyzéshez ozzászólás

  1. @Mészárosné Seres Leila

    Üdvözlöm. Meg tudná adni ennek a keresztény pszichológusnak/szakembernek az elérhetőségét? Köszönettel, Nóra

  2. Kedves Leila! Köszönöm a válaszát! Én nem szólhatok bele a családi életükbe. Az ismerős hölgy jelenleg kórházban van, más jellegű betegséggel kezelik. Jó ötlet, hogy vegye fel a kapcsolatot egy keresztény pszichológussal. Annyira zárkózott, hogy még a telefonja is ki van kapcsolva. Nem tud örülni semminek, mindennek a fonákját látja. Mindnyájunk életében volt sok rossz, de Isten segítségével helyre jöhet. Közösségükbe szégyenlik, hogy ez van. Férjének és fiának is nagyon rossz lehet így.

  3. Kedves G.E.!

    A családban előforduló depressziót nem biztos, hogy öröklik a gyermekek. A személyiségükben lehet hajlam erre, de én úgy gondolom, hogy a viselkedés minta, amit a családban látnak, amit megtanulnak, az a jövőjükre nézve meghatározóbb.
    Például kritikus helyzetekben hogyan reagálnak a szülők, hogyan oldják meg a rázós élethelyzeteket?
    Mit tehetünK?

    Ha segítünk gyerekeinknek kifejezni, hogy éppen mit éreznek,akkor, amikor valami rossz történik velük: szomorúság, düh, csalódottság, és ezeket az érzéseket segítünk nekik szavakba önteni, megfogalmazni.

    Ha a viselkedésünkkel azt fejezzük ki, hogy nem adjuk fel, mindig keressük a megoldast.

    Ha bátorítjuk őket, hogy igen, képes vagy rá, meg tudod oldani.

    Ha őket maximálisan elfogadjuk és akkor is szeretjük, ha valamit nem jól csinálnak.
    Éreztetjük, hogy szeretjük, mégha nem sikerült is.

    Sportolni visszük

    Kirándulni visszük

    Megfelelő táplálkozás, vitaminok D vitamin, Omega 3 zsirsav (nem hiába volt régen halolaj kapszula)

    Szakirodalom? Még gondolkodom…egyenlőre egy angol nyelvű könyv ugrik be, de én sem olvastam, csak nagyon jó a beharangozása
    http://www.antidepresszans.tenyek-tevhitek.hu/brainswitch.htm

    Ez arrol szol, hogy mivel a depresszió alapja, hogy a negatív gondolatok körül forog az ember gondolkodása, meg kell tanulni átprogramozni a gondolkodásunkat.

    A doktornő szerint ha passzívak vagyunk, akkor betöltik a gondolatainkat az adott élethelyzethez társuló negatív gondolatok. Ha aktivan irányítjuk a gondolatainkat, akkor mi határozzuk meg tudatunk tartalmát, és elterelhetjük a figyelmünket arról.
    Ha azt a kérdést tesszük fel, hogy mi lehet az oka annak, hogy két ember ugyanabban az élethelyzetben van, és az egyik depressziós, a másik nem. MI a különbség kettőjük között?
    Az, hogy az utóbbinak sikerül a gondolatait folyamatosan karban tartania, azzal, hogy nem gondol negatív dolgokra.

    Nekem sokat jelentett egy bizonysag tetel az elmult hetekben. Bukovszki Ákosné Viola arra bátorított minket egy női imaoran, hogy a 103. Zsoltár kezdő verseit mondjuk el minden nap:

    Áldjad én lelkem az Urat és egész bensőm az ő szent nevét.

    MI lenne ha ezzel kelnénk, ezzel feküdnénk?

    MInt ahogy a kimondott szavaknak ereje van, aki azt mondja magáról, hogy ő depressziós, az egyre jobban belesüllyed.
    Aki pedig azt mondja, hogy ő dicséri az Ura, egész bensője, szive, lelke, az egy idő után azzá is válik.

    Ehhez azért Isten Lelke adja az erőt. Mármint a figyelem jó gondolatokra irányításához.

    Vannak nálam szakavatottabb emberek is, tőlük is kérdezek majd irodalomrol, magyar nyelvűről.

    Üdvözlettel: Mészárosné Leila

  4. Kedves Erzsébet!
    Nagyon nehéz tud lenni, amikor ismerősünk, barátunk küzd ilyen problémákkal.

    A napfény, a mozgás, a vitaminok, a társas támogatás, sokat jelenthet. Igazán nem a gyógyszerek, hanem a beszelgetös terápia segithetne.
    Ezek az emberek nem tudnak kikeveredni negativ gondolataik örvényéből. Mostanában azt olvastam, hogy a depresszió egy olyan válasz, amit nagyon nehéz élethelyzetekre ad az ember, és szinte nem tud nagyon mást csinálni.Bárki így reagálni olyan nehéz élethelyzetekben.

    Ami segiteni tud, ha valaki nagyon szereti őket. Ha megérzik egy ember szeretetén át, aki gyakorlati segitséget tud adni, hogy Isten szereti őket.

    Lehet, hogy lelkiismeret furdalása van, a bűntudat nagyon megnehezítheti az életét. Ezt is egy lelkigondozói beszélgetés, együtt imádkozás tudná feloldani.

    A barátok tényleg tudnak segíteni.
    Ha elutasítást tapasztal az ember, az azért visszaveti a kezdeményező készséget. Eröltetni nem lehet egy szép sétát az őszi levelek között.
    A családtagokat sem lehet elérni?
    Ha már telefonon lehet beszélgetni vele, az is jó lehetőség.
    Ami a legfontosabb, talán ha tudja, hogy vannak barátai, akik szeretik, es ha szüksége van rájuk, bármikor elfogadhatja a hivást.

    Mondanám, hogy a legjobb az lenne, ha egy hivő pszichológussal venné fel a kapcsolatot. Van az ismerettségi körömben.
    Megértem, tapasztalatból tudom, milyen nehéz segíteni.
    Udvozlettel: Mészárosné Leila

  5. Kedves Leila, köszönöm a cikket!
    Sajnos, családunkban is problémát jelent a depresszió. Ahhoz kérnék segítséget,(esetleg szakirodalmi ajánlatot)hogy mit tehetnénk, hogy gyermekeinket – akik vélhetően örökölhették a depresszióra való hajlamot – megvédjük ettől a problémától?

  6. Én keresztény történelmi egyház tagja vagyok. Nagyon szeretjük ezt a baptista családot. Tanulási problémákkal is fordulhattak az én családomhoz. Bármikor szívesen látjuk őket. Közös programokat szervez a két család. Én is úgy tapasztaltam, hogy a mi közösségünkben is csak a reprezentáció folyik. Nekünk különböző felekezetű keresztényeknek is össze kell tartanunk.

  7. Egy baptista hölgyismerősöm szenved ebben a betegségben. Szerettem volna rajta segíteni. Hívtam sétálni, beszélgetni,de elutasított. Naphosszat csak fekszik, pedig szerető családja van. Gyülekezetbe sem jár. Feszélyezi,hogy oda jómódú, sikeres emberek járnak, ő nem tud olyan szépen megjelenni. Orvoshoz jár, gyógyszereken él.

  8. Nagyon tetszik a cikk!Végre valami ‘életbevágó’ keresztény megközelítésben!Sajnos manapság sok gyülekezet és keresztény ön- és egymás-szórakoztatásra vagy önmutogatásra rendezkedik be,míg embertársaik szenvednek és segítséget vár(ná)nak.Ez volt az első keresztények ereje és vonzereje is:a másik embernek való segítségnyújtás.Az ördög által uralt világban nem még több szórakozási és önmutogatási lehetőséget,hanem segítő kezet kell nyújtani az embereknek.Meg lehet ezt itt az interneten is tenni hasonló jó cikkekkel!Tisztelet és köszönet érte.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

*

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..